Устройство и предназначение на катализатора
Автомобилният катализатор най-често предствалява цилиндър от висококачествена стомана. Състой се от изолационен материал и керамична решетка наречена "пита" покрита със слой химическо вещество съдържащо някой благородни метали (Платина, Паладий, Родий). При някой модели автомобили "питата" има структура различна от по-горе описаната.
Основната задача на атомобиния катализатор е да превърне отровните газаове в безвредни за околната среда. А именно: CO в CO2, азотните оксиди в свободни азоти и въглеводородите в CO2 и вода.
Автомобилният катализатор започва своята работа след достигане на минимум 200/250"C на "питата". До достигане на тази температура той е не ефективен. Също за добрата работа на катализатора е нужно автомобила да е в изправност и горивната система да подава оптимална горивна смес.
Най честият причинители на повреди по катализатора е използването на бензин сдържащ олово. Оловото се наслоява по катализатора, запушва порите на "питата" и намалява пропускливоста на цялата изпускателна система на автомобила. Също е важно да се отбележи, че всички действия на водачите и/или повредени уреди който биха довели до попадане на не изгоряло гориво в изпускателната система са опасни за катализатора. Ето и някой от тях:
- Ламбда-сонда
- Неизправна горивна система
- Многократни неуспешни опити да се стартира автомобила
- Стартиране на автомобила чрез дърпане(бутане)
Попадналото в изпускателната система гориво се взпламенява и води до драстично повишаване на температурата, което води до прегаряне и невъзвратимо увреждане на "питата". Голямо количество масло в изгорелите газове също може да доведе до повреда.